Minútou vďačnosti začneš nový rituál jasnej mysle. Skúsiš ju ešte dnes?

Každého z nás občas prevalcuje realita. Zdá sa nám, že viac toho už ani nemôže byť a všetko čo chceme je nachvíľu vypnúť svet. V takýchto chvíľach sa oplatí spomenúť si na jednoduchú metódu, ktorá problémy nevymaže, ale vie nám okamžite uľaviť a zároveň budovať dlhodobú odolnosť voči stresu.

Nový zvyk však trvá nejaký čas si osvojiť. Toto minútové video ti z jednotlivých udalostí pomôže vytvoriť pravidelný návyk, až kým sa vďačnosť nestane prirodzenou súčasťou teba. Vráť sa k nemu kedykoľvek budeš mať pocit, že nevieš, kde začať, alebo sa len tak ukotviť.

Vďačnosť si môžeš predstaviť aj ako silu, ktorá mení tvoj životný postoj, spôsob akým myslíš, reaguješ, zaspávaš. Pod videom nájdeš ďalšie cvičenia a techniky, ktoré si vieš spraviť kedykoľvek počas dňa.

Nastúp s nami na cestu vďačnosti

Po tejto ceste kráčaš svojím tempom a rozhoduješ, aký zážitok z nej budeš mať. Jedinou podmienkou je pravidelnosť. Skús si každý deň spraviť nejaké z nasledujúcich cvičení – stačí ti aj jedna minúta denne.

Pripravili sme pre teba pár stručných sprievodcov, vďaka ktorým sa dozvieš viac o význame vďačnosti a preskúmaš aj ďalšie techniky úľavy - ako pokojnejšie reagovať na stresové situácie, zvládnuť svoje emócie a lepšie si rozumieť. Nemusia ti slúžiť všetky, ale možno nájdeš myšlienku, ktorá sa stane tvojim záchranným kolesom vždy, keď ťa zaplaví realita.

Tak ako na to?

Daj si na objavovanie vďačnosti dostatok času. Nemusíš všetko prečítať čo najrýchlejšie, ale skúsiť cvičenia a techniky zapojiť do bežných dní a postupne ich tak meniť k lepšiemu.

1. Ako neprehliadať, ale naučiť sa vážiť si pekné momenty

Suplovaná hodina matiky, zabudnutá dvacka vo vačku či slnko po týždni dažďa. Príkladov vďačnosti v každodennom živote je neúrekom. A úplne bežne väčšinu z nich prehliadame.

Sústrediť sa skôr na negatívne veci je len zvyk, ktorý sa dá dostať do rovnováhy tým, že začneme vnímať veci pozitívne. Na začiatku tvojej cesty za vyrovnanejším “ja” je dôležité naučiť sa neprehliadať, nebrať za samozrejmosť, ale rozoznať a vážiť si to pekné. Začni zľahka s týmto sprievodcom, ktorý ti naznačí, kde a ako hľadať momenty vďačnosti.

Týchto 6 pančlajnov ti pomôže precítiť vďačnosť

2. Vyskúšaj si písať 7 dní vďačnosti

Čo ťa dokážu naučiť deti, aj keď si sám*sama dieťa (aspoň na papieri)? Ako si vybudovať vzťah k nevlastnému rodičovi a ako prekonať strah zo zviazaných nôh na snowborde? Vyskúšaj obrátený bucket list ako Karin (16), ktorá si každý deň zapísala jednu maličkosť, ktorá ju potešila a pomohla jej tak zvládnuť náročné obdobie.


Ak si budeš pekné každodenné maličkosti nie len zvedomovať ale aj zapisovať, má to väčší efekt a k svojim zážitkom sa môžeš kedykoľvek vrátiť. Postupne sa staneš človekom spokojnejším, dobroprajnejším aj celkovo viac v pohode. Inšpiruj sa siedmimi dňami vďaky podľa Karin a skús to aj ty, podľa seba.

Niekedy je fajn pozrieť sa na svet inak, tak som si vymyslela obrátený bucket list

3. Nauč sa zatancovať 6 otázok, ktoré si opakuj každý deň

Spravila ti nejaká maličkosť dnes deň? Započúval*a si sa dnes do svojho tela? Aj keby nie, nevadí – už to, že sa seba spýtaš, je super. Dni tečú tak, že ani nevieš, kam sa podel pol rok, preto si skús každý deň nájsť priestor aj čas na vnútorný dialóg. Zahraj sa na rozhovor, kde si reportér aj respondent v jednom a spýtaj sa vždy pred spaním pár otázok. Časom rýchlo uvidíš, aký naplnený život vedieš.

Možno ti k tomu pomôže pustiť si tento chytľavý song od Liiy, s ktorým si isto zapamätáš všetkých šesť otázok. Alebo ak ti viac vyhovuje pohyb, vyskúšaj moves od Street Dance Academy. Video nájdeš v sprievodcovi na linku.

Zaspievali a zatancovali sme 6 otázok, ktoré by si si mal*a položiť každý večer

4. Vyskladaj si svoju pohľadnicu vďačnosti a pošli ju niekomu, na kom ti záleží

Teraz, keď už vieš, čo to vďačnosť je, kde ju nájsť a ako si ju vyvolať, je čas začať vďačnosť šíriť aj ďalej. Zdieľanie vďačnosti má nekonečne veľa výhod, pretože keď pre teba niekto urobí niečo pekné, chceš urobiť pekné aj ty a podporíš tak cyklus prúdenia srdečnosti.

Zdieľanie a vyjadrovanie vďačnosti ešte viac posilní tvoje puto s blízkymi a zlepší schopnosť vcítiť sa do kože druhých, čím spravíš svet okolo seba milším. Vyskladaj si svoju online pohľadnicu vďačnosti a povedz niekomu, že ti na nej či ňom záleží.

Táto custom pohľadnica spríjemní deň tebe aj tvojmu okoliu. Pošli ju niekomu, na kom ti záleží

5. Keď ťa prepadne úzkosť či panika, vyskúšaj techniku mindfulness

Vďačnosť nie je len pekné extra, ktorým si vieme spríjemniť deň. V niektorých momentoch, keď nás prepadne úzkosť, panika, stres či hlboký pocit zahanbenia sa vďačnosť zíde ako soľ. Byť vďačný sa spája aj s pokojnou mysľou a zvládnutím svojich emócii či stresu, z ktorého existujú rôzne cesty von, nie len tie, ktoré ti tvoj mozog automaticky ponúkne.

Napríklad, zamerať sa len na jeden zmysel v čase alebo spraviť si krátke dychové cvičeniepomáha uzemniť rozrušenú myseľ a uvoľniť napätie v tele, vďaka čomu môžeš ísť na písomku vo väčšom pokoji. V iných prípadoch ti technika mindfulness umožní len tak pozorovať a neanalyzovať tok svojich myšlienok, čím získaš odstup od toho, čo sa ti deje a naučíš sa pokojnejšie reagovať. Vyskúšaj jednu z troch techník hoc aj teraz a vytiahni ich kedykoľvek, keď to na teba príde.

Úzkosť nepodliezaj, ale preskoč. keď na teba doľahne, vyskúšaj techniku všímavosti
Je úplne v pohode, nebyť vždy v pohode

Ako mladý človek zažívaš mnohé situácie prvýkrát a zatiaľ nevieš, ako s nimi naložiť. Nemusíš však všetko vyriešiť sám*sama. Porozprávaj sa so svojím blízkym, s niekým, komu veríš. Ak to nepomáha, vždy môžeš vyhľadať psychologičku alebo psychológa, ktorý zistí, čo sa za napätím skrýva, a pomôže ti nájsť riešenie na lepšie zvládanie stresu aj úzkosti.


Ak potrebuješ pomoc hneď teraz, takto si dáš instanú prvú pomoc. K dispozícii sú ti aj psychológovia a psychologičky z Ligy za duševné zdravie, ktorým môžeš kedykoľvek bezplatne zavolať na Linku dôvery Nezábudka 0800 800 566. Ak pre teba nie je volanie pohodlné, na webe linkanezabudka.sk nájdeš e-mailovú poradňu, kde im môžeš napísať.